Terapia manualna w pediatrii i neonatologii
Miejsce: Poznań
Moduł 1: 21-23.03.2025
Moduł 2: 16-18.05 2025
Czas trwania: 64 h dydaktyczne zajęć teoretyczno-praktycznych
Instruktor: Sławomir Morel
Dodatkowe informacje: szkolenia@szkoleniauryzaj.pl
3 600,00 zł
9 w magazynie
Szkolenie "Terapia manualna w pediatrii i neonatologii" to koncept terapeutyczny wynikły z połączenia wybranych elementów fizjoterapii i osteopatii pediatrycznej.
Z uwagi na szeroki zakres tematyczny szkolenie Terapia manualna w pediatrii i neonatologii, podzielone jest na 2 moduły, zrównoważone pomiędzy teorią, a praktyką. Podczas pierwszego modułu będziesz uczyła/uczył się przede wszystkim pracy z asymetrią niemowlęcą i jej konsekwencjami w wieku późniejszym (wady postawy). W detalach poznasz teorię i praktykę stosowaną w przypadkach plagiocefalii i kraniosynostozy.
Dzięki dogłębnej analizie podstaw fizjologii w pierwszym module, podczas drugiego modułu czas poświęcamy na rozbudowanie twojej wiedzy o zaawansowaną terapię manualną poszczególnych układów człowieka oraz na najważniejsze z punktu widzenia fizjologii, wyjaśnienie pracy manualnej z zaburzeniami napięcia mięśniowego (i nie tylko mięśniowego) w neonatologii i pediatrii.
Na szkoleniu poznasz także aktualne spojrzenie nauki (evidence based medicine) na tematykę związaną z programem kursu, tak abyś mogła/mógł poznać jak najszerszy kontekst rozwoju i zdrowia dziecka. Na szkolenie zapraszamy osoby początkujące, jak i doświadczone. Zdobyta wcześniej wiedza stworzy kursantowi lepsze warunki do pełnego zrozumienia konceptu oraz technik. Prezentowane techniki podzielone są na 2 kategorie:
1. techniki bezpośrednie (fizjoterapia),
2. techniki pośrednie (osteopatia).
W trakcie nauki technik duży nacisk położony jest nie na palpację, a na percepcję, co w niektórych wskazanych technikach ułatwi uprzednie wprowadzenie medytacyjne. Kursanci nauczą się technik, wykonując je na sobie nawzajem, pod czujnym okiem prowadzącego, który często podczas swoich szkoleń naucza pracy z tkanką poprzez prowadzenie dłoni terapeuty swoją dłonią ułożoną jedna na drugiej. Dzięki tej praktyce kursant może lepiej rozumieć mechanizmy fizjologiczne stojące za napięciem tkankowym.
Dla kogo?
Szkolenie skierowane jest dla:
- Fizjoterapeutów.
- Logopedów.
- Neurologopedów.
- Osteopatów.
- Studentów wyżej wymienionych kierunków.
Certyfikat
Po zakończeniu dwumodułowego szkolenia "Terapia manualna w pediatrii i neonatologii" kursanci otrzymują certyfikat ukończenia. Absolwenci tego szkolenia mogą uczestniczyć w zaawansowanym kursie rozwijającym (tylko dla absolwentów kursu oraz terapeutów czaszkowo-krzyżowych, osteopatów i studentów osteopatii) prowadzonym przez Sławomira Morela, który obejmuję tematykę związaną z tradycyjną Osteopatią w ujęciu pediatrycznym.
Program szkolenia Terapia manualna w pediatrii i neonatologii
I moduł (3 dni)
- Weryfikacja dawnych teorii, postawienie nowych hipotez w świetle nauki o fizjologii – wzorce kompensacyjne, biotensegracja – lokalnie i globalnie
- Skuteczność leczenia asymetrii różnymi metodami – przegląd badań naukowych i własnych doświadczeń
- Analiza ciąży i porodu w kontekście asymetrii pourodzeniowej – manualne rozpoznanie pozycji płodowej
- Niesymetryczne wady budowy czaszki - manualne leczenie plagiocefalii
- Embriologia czaszki
- Model błony wzajemnego napięcia
- Przyczyny asymetrii (rozwój embrionalny, ciąża, poród, niemowlę) – dlaczego hipoteza przyczyny jest kluczowa?
- Warianty modyfikacji umiejętności motorycznych pod kątem asymetrii
- Asymetria funkcji wisceralnej tj. układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układ przedsionkowy, układ stomatognatyczny, wzrok, słuch – przenoszenie obciążeń
- Schemat anamnezy u noworodka, niemowlaka, małego dziecka w kontekście asymetrii
- Wprowadzenie do II modułu
Część praktyczna
- Ćwiczenia wprowadzające do palpacji poprzez percepcję
- Stretching powięziowy rejonu szyi
- Technika Jones’a dla mięśni szyi
- Praca na szwach czaszkowych
- Techniki membranowe na czaszce
- SSB – chrząstkozrost klinowo-podstawny
- OAA (C0-C1-C2), praca na pojedynczych kręgach szyjnych
- Test kompresyjny osi kręgosłupa
- Torsje przepon tułowia
- Staw krzyżowo-biodrowy
- Torsje międzykostne twarzoczaszki
- Techniki okostnowe dla miednicy i obojczyka
- Globalne uwolnienie napięć z obręczy barkowej
- Podstawy terapii wisceralnej
- Podstawy korekcji toru oddechowy
- Globalne rotacje obręczy
II moduł (3 dni)
- Patogeneza zaburzeń napięcia mięśniowego, napięcie tkanek pozamięśniowych
- Obalenie dawnych teorii, postawienie nowych hipotez w świetle nauki o fizjologii – obniżone centrum, wzmożony obwód???, rozwój teorii dysfunkcji somatycznej
- Autonomiczny układ nerwowy
- 4 okresy ryzyka zaburzeń rozwojowych: przed poczęciem, ciąża, poród, po narodzinach
- Anatomia i fizjologia
- Unerwienie kości
- Choroby górnych i dolnych dróg oddechowych
- Układ stomatognatyczny
- Droga od połknięcia do wypróżnienia
- Powięź i biomechaniczne kierunki przenoszenia sił w tkankach
- Dynamika ciśnień w jamach ciała
- Przepona noworodka i wcześniaka
- Tor oddechowy
- Problem spłaszczonej główki
- Przepukliny, rozejście kresy białej
- Kanaliki łzowe, zatoki, katar
- Wzdęcia, dyschezja, refluks
- Warianty modyfikacji umiejętności motorycznych – obserwacja diagnostyczna
- EBM w fizjoterapii i osteopatii pediatrycznej
- Jak rozpoznać przyczynę oraz zdecydować o potrzebie i miejscu początku terapii?
- Kluczowe różnice w pracy z wcześniakiem i noworodkiem
- Psychologia pracy z małym dzieckiem (1-3 lata)
Część praktyczna
- Ćwiczenia wprowadzające do palpacji poprzez percepcję
- Diagnostyka i terapia osi kręgosłupa – mechanika, płyny
- Stretching powięziowy tkanek miękkich przykręgosłupowych
- Dekompresja potylicy
- Testy kompresyjne kości długich
- Techniki okostnowe dla kości krzyżowej, mostka i podudzi
- Pogłębienie percepcji przy pracy z przeponą i klatką piersiową
- Korekcja toru oddechowego
- Rozwinięcie terapii wisceralnej dla zaburzeń układu pokarmowego
- Praca z twarzoczaszką pod kątem drożności kanalików łzowych, zatok, jamy nosowej
- Manualna praca w dwóch obszarach jednocześnie
- Nauka manualnego przemieszczenia się po siłach działających na tkankę i odnajdywania źródła problemu
- Techniki bezpośrednie z czaszką – kość potyliczna, kość skroniowa
- Pogłębienie percepcji przy pracy z tkankami czaszki
- Techniki okulistyczne
- Techniki wspomagające pracę układu odpornościowego
Prowadzący: Sławomir Morel
Ukończone uczelnie
- AWF Katowice – studia licencjackie i magisterskie na kierunku Fizjoterapia.
- Akademia WSB – Kwalifikacyjne pedagogiczne studia podyplomowe.
- ICOM Malta – Osteopatia Pediatryczna – w trakcie.
Ukończone szkolenia
- Koncept biodynamiczny w nauce osteopatii – w trakcie.
- Osteopatia w pediatrii: dzieci 0-14 miesięcy.
- Osteopatyczna diagnostyka i leczenie narządów trzewnych.
- Podejście osteopatyczne w pediatrii – okres niemowlęcy.
- Wykorzystanie metody Developmental Neuro-Motor Stimulation (DENEMS) w terapii osób z zaburzonym napięciem mięśniowym.
- Przygotowanie do pionizacji i chodu dzieci od 0 do 24 miesięcy.
- Analiza rozwoju ruchowego dziecka w pierwszym roku życia.
- Teoretyczne i praktyczne zastosowanie kinesiotapingu i tapingu sportowego w fizjoterapii.
Pozostałe osiągnięcia
- współpracuje ze sportowcami najwyższej klasy sportowej,
- organizator akcji charytatywnych dla potrzebujących dzieci,
- partner stowarzyszenia Równe Babki,
- podczas studiów fizjoterapii aktywność w Studenckim Kole Naukowym (publikacje, konferencje).
Prywatnie
- miłośnik rozmów o sensie, natury, filozofii, muzyki, sportu, emocji, tajemnic ludzkiego życia, gier komputerowych; myśliciel, sceptyk,
- odpoczywa w samotności.