Terapia manualna w pediatrii i neonatologii

Miejsce: Poznań
Moduł 1: 21-23.03.2025
Moduł 2:  16-18.05 2025
Czas trwania: 64 h dydaktyczne zajęć teoretyczno-praktycznych
Instruktor: Sławomir Morel
Dodatkowe informacje: szkolenia@szkoleniauryzaj.pl

3 600,00 

9 w magazynie

Szkolenie "Terapia manualna w pediatrii i neonatologii" to koncept terapeutyczny wynikły z połączenia wybranych elementów fizjoterapii i osteopatii pediatrycznej. 

Z uwagi na szeroki zakres tematyczny szkolenie Terapia manualna w pediatrii i neonatologii, podzielone jest na 2 moduły, zrównoważone pomiędzy teorią, a praktyką. Podczas pierwszego modułu będziesz uczyła/uczył się przede wszystkim pracy z asymetrią niemowlęcą i jej konsekwencjami w wieku późniejszym (wady postawy). W detalach poznasz teorię i praktykę stosowaną w przypadkach plagiocefalii i kraniosynostozy.

Dzięki dogłębnej analizie podstaw fizjologii w pierwszym module, podczas drugiego modułu czas poświęcamy na rozbudowanie twojej wiedzy o zaawansowaną terapię manualną poszczególnych układów człowieka oraz na najważniejsze z punktu widzenia fizjologii, wyjaśnienie pracy manualnej z zaburzeniami napięcia mięśniowego (i nie tylko mięśniowego) w neonatologii i pediatrii.

Na szkoleniu poznasz także aktualne spojrzenie nauki (evidence based medicine) na tematykę związaną z programem kursu, tak abyś mogła/mógł poznać jak najszerszy kontekst rozwoju i zdrowia dziecka. Na szkolenie zapraszamy osoby początkujące, jak i doświadczone. Zdobyta wcześniej wiedza stworzy kursantowi lepsze warunki do pełnego zrozumienia konceptu oraz technik. Prezentowane techniki podzielone są na 2 kategorie:
1. techniki bezpośrednie (fizjoterapia),
2. techniki pośrednie (osteopatia).
W trakcie nauki technik duży nacisk położony jest nie na palpację, a na percepcję, co w niektórych wskazanych technikach ułatwi uprzednie wprowadzenie medytacyjne. Kursanci nauczą się technik, wykonując je na sobie nawzajem, pod czujnym okiem prowadzącego, który często podczas swoich szkoleń naucza pracy z tkanką poprzez prowadzenie dłoni terapeuty swoją dłonią ułożoną jedna na drugiej. Dzięki tej praktyce kursant może lepiej rozumieć mechanizmy fizjologiczne stojące za napięciem tkankowym.

 

Dla kogo?

Szkolenie skierowane jest dla:

  • Fizjoterapeutów.
  • Logopedów.
  • Neurologopedów.
  • Osteopatów.
  • Studentów wyżej wymienionych kierunków.

 

Certyfikat

Po zakończeniu dwumodułowego szkolenia "Terapia manualna w pediatrii i neonatologii" kursanci otrzymują certyfikat ukończenia. Absolwenci tego szkolenia mogą uczestniczyć w zaawansowanym kursie rozwijającym (tylko dla absolwentów kursu oraz terapeutów czaszkowo-krzyżowych, osteopatów i studentów osteopatii) prowadzonym przez Sławomira Morela, który obejmuję tematykę związaną z tradycyjną Osteopatią w ujęciu pediatrycznym.

 

Program szkolenia Terapia manualna w pediatrii i neonatologii

 

I moduł (3 dni)

  • Weryfikacja dawnych teorii, postawienie nowych hipotez w świetle nauki o fizjologii – wzorce kompensacyjne, biotensegracja – lokalnie i globalnie
  • Skuteczność leczenia asymetrii różnymi metodami – przegląd badań naukowych i własnych doświadczeń
  • Analiza ciąży i porodu w kontekście asymetrii pourodzeniowej – manualne rozpoznanie pozycji płodowej
  • Niesymetryczne wady budowy czaszki - manualne leczenie plagiocefalii
  • Embriologia czaszki
  • Model błony wzajemnego napięcia
  • Przyczyny asymetrii (rozwój embrionalny, ciąża, poród, niemowlę) – dlaczego hipoteza przyczyny jest kluczowa?
  • Warianty modyfikacji umiejętności motorycznych pod kątem asymetrii
  • Asymetria funkcji wisceralnej tj. układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układ przedsionkowy, układ stomatognatyczny, wzrok, słuch – przenoszenie obciążeń
  • Schemat anamnezy u noworodka, niemowlaka, małego dziecka w kontekście asymetrii
  • Wprowadzenie do II modułu

Część praktyczna

  • Ćwiczenia wprowadzające do palpacji poprzez percepcję
  • Stretching powięziowy rejonu szyi
  • Technika Jones’a dla mięśni szyi
  • Praca na szwach czaszkowych
  • Techniki membranowe na czaszce
  • SSB – chrząstkozrost klinowo-podstawny
  • OAA (C0-C1-C2), praca na pojedynczych kręgach szyjnych
  • Test kompresyjny osi kręgosłupa
  • Torsje przepon tułowia
  • Staw krzyżowo-biodrowy
  • Torsje międzykostne twarzoczaszki
  • Techniki okostnowe dla miednicy i obojczyka
  • Globalne uwolnienie napięć z obręczy barkowej
  • Podstawy terapii wisceralnej
  • Podstawy korekcji toru oddechowy
  • Globalne rotacje obręczy

II moduł (3 dni)

  • Patogeneza zaburzeń napięcia mięśniowego, napięcie tkanek pozamięśniowych
  • Obalenie dawnych teorii, postawienie nowych hipotez w świetle nauki o fizjologii – obniżone centrum, wzmożony obwód???, rozwój teorii dysfunkcji somatycznej
  • Autonomiczny układ nerwowy
  • 4 okresy ryzyka zaburzeń rozwojowych: przed poczęciem, ciąża, poród, po narodzinach
  • Anatomia i fizjologia
  • Unerwienie kości
  • Choroby górnych i dolnych dróg oddechowych
  • Układ stomatognatyczny
  • Droga od połknięcia do wypróżnienia
  • Powięź i biomechaniczne kierunki przenoszenia sił w tkankach
  • Dynamika ciśnień w jamach ciała
  • Przepona noworodka i wcześniaka
  • Tor oddechowy
  • Problem spłaszczonej główki
  • Przepukliny, rozejście kresy białej
  • Kanaliki łzowe, zatoki, katar
  • Wzdęcia, dyschezja, refluks
  • Warianty modyfikacji umiejętności motorycznych – obserwacja diagnostyczna
  • EBM w fizjoterapii i osteopatii pediatrycznej
  • Jak rozpoznać przyczynę oraz zdecydować o potrzebie i miejscu początku terapii?
  • Kluczowe różnice w pracy z wcześniakiem i noworodkiem
  • Psychologia pracy z małym dzieckiem (1-3 lata)

Część praktyczna

  • Ćwiczenia wprowadzające do palpacji poprzez percepcję
  • Diagnostyka i terapia osi kręgosłupa – mechanika, płyny
  • Stretching powięziowy tkanek miękkich przykręgosłupowych
  • Dekompresja potylicy
  • Testy kompresyjne kości długich
  • Techniki okostnowe dla kości krzyżowej, mostka i podudzi
  • Pogłębienie percepcji przy pracy z przeponą i klatką piersiową
  • Korekcja toru oddechowego
  • Rozwinięcie terapii wisceralnej dla zaburzeń układu pokarmowego
  • Praca z twarzoczaszką pod kątem drożności kanalików łzowych, zatok, jamy nosowej
  • Manualna praca w dwóch obszarach jednocześnie
  • Nauka manualnego przemieszczenia się po siłach działających na tkankę i odnajdywania źródła problemu
  • Techniki bezpośrednie z czaszką – kość potyliczna, kość skroniowa
  • Pogłębienie percepcji przy pracy z tkankami czaszki
  • Techniki okulistyczne
  • Techniki wspomagające pracę układu odpornościowego

Prowadzący: Sławomir Morel

Ukończone uczelnie

  • AWF Katowice – studia licencjackie i magisterskie na kierunku Fizjoterapia.
  • Akademia WSB – Kwalifikacyjne pedagogiczne studia podyplomowe.
  • ICOM Malta – Osteopatia Pediatryczna – w trakcie.

Ukończone szkolenia

  • Koncept biodynamiczny w nauce osteopatii – w trakcie.
  • Osteopatia w pediatrii: dzieci 0-14 miesięcy.
  • Osteopatyczna diagnostyka i leczenie narządów trzewnych.
  • Podejście osteopatyczne w pediatrii – okres niemowlęcy.
  • Wykorzystanie metody Developmental Neuro-Motor Stimulation (DENEMS) w terapii osób z zaburzonym napięciem mięśniowym.
  • Przygotowanie do pionizacji i chodu dzieci od 0 do 24 miesięcy.
  • Analiza rozwoju ruchowego dziecka w pierwszym roku życia.
  • Teoretyczne i praktyczne zastosowanie kinesiotapingu i tapingu sportowego w fizjoterapii.

Pozostałe osiągnięcia

  • współpracuje ze sportowcami najwyższej klasy sportowej,
  • organizator akcji charytatywnych dla potrzebujących dzieci,
  • partner stowarzyszenia Równe Babki,
  • podczas studiów fizjoterapii aktywność w Studenckim Kole Naukowym (publikacje, konferencje).

Prywatnie

  • miłośnik rozmów o sensie, natury, filozofii, muzyki, sportu, emocji, tajemnic ludzkiego życia, gier komputerowych; myśliciel, sceptyk,
  • odpoczywa w samotności.